jump to navigation

Boerkini hillariteit februari 26, 2008

Posted by Cindy Hoomans in Actualiteiten, Sneek.
trackback

zwembad.jpg We hadden al de boerka en de bijbehorende discussie of het nou wel of niet kan in het straatbeeld van Nederland. We zijn er niet zo heel blij mee, was de conclusie, tijdens mijn straatonderzoek voor ons vorig programma: Sport op Sneon. Het is ook een soort van onderdrukking, is ook een veelgehoord argument. Immers, alles wordt bedekt en in de extreemste gevallen mag je door een ruitje turen. Nee, dat zal vast relaxt fietsen. Ik dacht er vanochtend nog aan toen ik in de stromende regen naar Sneek peddelde. Capuchon op (hoe charmant). En dat beperkte me al in mn zicht!

Dus, de boerka bracht en brengt nog steeds vele discussies op gang. En er is een nieuwe rage ontstaan op burqa-gebied. Het kan je niet ontgaan zijn: de boerkini! Jawel! Er mag gezwommen worden, maar dan wel in bedekte vorm. Klik hier voor een tevreden zwemster in zo’n boerkini. En daarin zwemmen wordt niet overal geaccepteerd. Zo is er in het Hanzebad in Zwolle afgelopen week een boerkini draagster uit het water gestuurd. Volgens directeur Hans Meijer van het zwembad zou de lichaamsbedekkende badkleding ervoor zorgen dat andere badgasten wegblijven. Ook een reden, en ik quote:

“We hebben speciale openingsuren voor allochtonen, voor mensen met obesitas of Parkinson of naaktzwemmers. Iedereen mag bij ons komen zwemmen, maar niet tijdens de reguliere openingstijden.”

Ja, naaktzwemmen is dan weer totaal het tegenovergestelde in ieder geval. Ikzelf ben eigenlijk wel benieuwd hoe de zwembaden hier in Friesland en dus ook Sneek hierover denken. Al ben ik tot op de dag van vandaag nog niet zo’n gewaad tegengekomen. Een ding is zeker: mij zul je er in ieder geval never nooit niet in zien lopen, noch in zwemmen! Maar mocht ik het toch in mn hoofd krijgen – zou ik dan ook uit de zwembaden gestuurd worden hier in Friesland? Al schijnen ze bij de meeste in Nederland toch wel welkom te zijn. Hmz, nou denk dat ik morgen ook maar es op onderzoek ga…

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

